Atrium Det Ny Kastet, Thisted

En bolig til planten

Trykt den 10. september i NORDJYSKE med fire stjerner.

ATRIUM

Gruppeudstilling
med keramik

Det
Ny Kastet, Thisted

Denne
udstilling vil, noget så utraditionelt, som at udfordre og genfortolke den
traditionelle plantekrukke. Udstillingens gruppen, der tog sit udgangspunkt i
2015, arbejder med at genforhandle plantekrukken og skabe opmærksomhed på
synergien mellem keramiske beholdere og planter. Noget der ved første tanke
kunne virke pussenuttet og en anelse ensformigt, for hvor mange former kommer
en plantekrukke egentlig i?

Ja,
udstillingen viser at mulighederne er mange, når tolv keramikere sætter ikke
blot planterne i vand, men også deres hoveder og leger med leret, som de kender
ud og ind og får en hel ny kontekst frem, så plantekrukken er alt fra en
beholder med funktion, til en genstand, der blot er en ide, for en bolig til
planten. Og de vil udfordre os, der kigger på, med nye og eksperimenterende
indfaldsvinkler.

Atrium,
er en gårdhave, hvis ide kommer helt tilbage fra romertiden og den arabiske
verden, hvor en have var omkranset af mure, der beskyttede væksterne og som gav
hvile og ro, og ikke mindst rum til at reflekterer. Og denne ”gårdhave” i de Ny
Kastets flotte udstillingsrum, som de mange værker står flot i, uden at virke
klemte, giver anledning til at tænke efter, blandt andet, hvorfor vi skjuler
potter i potteskjulere, og ikke i stedet lader potterne være synlige, samtidigt
med de har en funktion. Flere af værkerne er design, smukt og brugbart, som hos
Helle Rittig, hvor er en mulighed for den dovne, der glemmer at vande,
alligevel at have krydderurter derhjemme. Lis Biggas formgiver sine plantepotter,
der kunne minde om dele af thepotter, til hænge i loftet, så planterne også er
over en og skaber nye rum, et sandt atrium. Smukt. Anne-Katrine von Bülow leger
med trekanterne, som feminine geometriske former, så det bliver Karyatiden, der
bærer væksten med styrke og ynde. Det er både stærkt og sart på en gang. Tina
Secher er brugbare løsninger på plantekrukken til indendørsbrug. Overfladen og
farver i fokus, så der spilles mellem planternes organiske former og lerets
enkle geometriske former. Vibeke Buciek viser habitater, som fine voksesteder
for planterne, der udnytter formgivningen til at vokse. Vibeke Borresen Krog
har udviklet sine bådformede krukker, så de nu bliver transportører af planter
i forskellige rum, med eller uden låg. Det frodige sættes op mod den kantede og
stramme form, på en fin kontrastfuld måde. Det konstrastfyldte er også på spil
hos Lena Mi Engholm, hvis små modellerede rødt stentøj, er organiske, så de
selv kunne være fra planteriget, så det ikke kun er planten der er levende, men
også krukken.

Inger
Heebøll fortæller med teglstenen, så denne urbane grønne bølge vokser ind over
den industritid, der er forgangen. Hendes små maskiner og skorstene, giver
mindelser om ens gamle dampmaskine, der nu belejres af planterne, så det bliver
grøn røg i stedte for den fossilesorte. Fliser med riste, der bliver til
grosteder har hun også med. Det er både klimadebat og genkendelige
fortællinger. Det samme gør Mette Marie Ørsted, når hun arbejder med den røde
ler, og skaber fine rum for efeuen, som overtager selve krukken, som ikke er en
krukke, men et rum, som man gerne så realiseret i stor skala på et bytorv.
Funktionen er næsten ophævet, og hos Vinnie Frederiksen der har blokke af ler,
er den hel væk. Det er råt, nøjsomt mod alle odds og meget skulpturelt. Det
samme gælder hos Lise Seier Petersen, her er funktionen helt væk. Hendes ler er
iblandet korn, der så spirer i den fugtige ler. De små glaskuber er væksthuse,
hvor en planteudvikling sker, samtidig med at der er en afvikling i gang. Det
er keramisk konceptkunst, når det virker. 

Ud- og afviklingen er også synligt
hos Ann Linnemann, der med sine vilde kopper af porcelænsskår, skaber nye
grosteder for planterne, og ophæver plantekrukkens funktion, men skaber til
gengæld mere end det vi først så. Fornemt er det lavet, på en meget stilfuld og
samtidigt skødesløs måde.

De
tolv keramikere kommer langt omkring og rummene udnyttes fornemt med fine
opstillinger og luftige podier, så man får en fin oplevelse af hvad en
genforhandling af en plantekrukke er og kan. Og ikke mindst hvad det kan blive
til. 

Udstillingen
er på vandring rundt i landet og i november udstilles den i Korsør. I efteråret
2018 afslutter ATRIUM sin udstillingsrække på CLAY – Keramikmuseum Danmark i
Middelfart. Men lige nu kan udstillingen ses i Thisted indtil den 24. september.
Så se og nyd den, mens den er heromkring.

Troels Laursen